Heureka.cz - porovnání cen a srovnání produktů



Šedý dovoz

Co znamenají jednotlivá označení původu distribuce výrobků?

Na portálu Heureka nyní naleznete u jednotlivých výrobků označení, zda pochází daný produkt z oficiální české distribuce, z distribuce EU, či pochází z regionu mimo EU nebo není původ distribuce znám. Tímto uživatelé portálu Heureka získají cenné informace o zvažovaném produktu a mohou se tak vyvarovat případným komplikacím plynoucím z tzv. šedého dovozu.

Šedým dovozem se rozumí to, že výrobek je nakoupen v jiné zemi od výrobce a následně je v další zemi prodáván distributorem konečným spotřebitelům. Hlavní nevýhodou koupě zboží z tzv. „šedého dovozu“ je, že produkt nelze reklamovat přímo u výrobce, ale pouze přes daného prodejce. Ti musí v souladu se zákonem poskytovat servis, který však většinou probíhá přes neautorizované servisy. Ze zkušenosti víme, že s reklamacemi u prodejců zboží z „šedého dovozu“ bývají často problémy. Tito prodejci někdy mívají v obchodních podmínkách v rozporu se zákonem vyhrazenou delší dobu na reklamace. Přístroj lze nechat opravit i v autorizovaném servisu, ale tuto opravu si majitel musí uhradit sám. Dále může mít zboží upravenou standardní záruční lhůtu na kratší, nicméně musí prodejce dodržet zákonem stanovenou záruční dobu – tzn. 2 roky.

Přestože prodejci jsou povinní dodržovat platné právní předpisy, můžeme se v praxi setkat s postupem, který je v rozporu s právními předpisy a ztěžuje uživateli užívání daného výrobku, ztěžuje jeho případnou reklamaci, či zvyšuje nejistotu v otázce záručních lhůt.

I. Výrobek pochází z oficiální české distribuce (možné zkrátit na Oficiální česká distribuce)

Takto označený produkt pochází výhradně od oficiálních dovozců pro Českou republiku. Co to znamená?

  • Balení obsahuje oficiální záruční list a tištěný návod v českém jazyce
  • V případě reklamací je možné se obrátit na jakýkoli autorizovaný servis v ČR
  • Záruční servis je poskytován po zákonem stanovenou dobu 2 let
  • Doba pro vyřízení reklamace je maximálně 30 dní

II. Výrobek pochází z distribuce EU (Distribuce EU)

Takto označený produkt může znamenat tzv. šedý dovoz, kdy zboží pochází ze zemí jako Polsko, Maďarsko, Itálie, Německo, apod. Co to znamená?

  • Zboží často nemá oficiální záruční list a nemusí obsahovat český návod
  • Reklamace je nutné uplatnit pouze u prodejce
  • Může být v rozporu se zákonem upravena standardní záruční lhůta (2 roky)
  • Doba pro vyřízení záručních oprav může být delší než 30 dní
  • Možná nespolehlivost prodejců
  • V případě elektroniky není v přístrojích mnohdy nahrán český jazyk (čtečky, mobil telefony atd.)

III. Výrobek pochází z distribuce mimo EU (Distribuce mimo EU)

Takto označený produkt nepochází z regionu EU. Co to znamená?

  • Zboží mnohdy nemá oficiální záruční list a nemusí obsahovat český návod
  • Reklamace je nutné uplatnit pouze u prodejce
  • Může být v rozporu se zákonem upravena standardní záruční lhůta (2 roky)
  • Doba pro vyřízení záručních oprav může být v rozporu se zákonem delší než 30 dní
  • Možná nespolehlivost prodejců
  • Můžou se objevit potíže vycházející z odlišné legislativy, geografické vzdálenosti trhu, apod.
  • V případě elektroniky není v přístrojích mnohdy nahrán český jazyk (čtečky, mobil telefony atd.)
  • Mohou existovat případné rozpory z hlediska bezpečnosti použitých materiálů a výrobních postupů, porušení hygienických a bezpečnostních norem a další

IV. Distribuce výrobku neurčena (Distribuce neurčena)

takto označeného produktu není určen původ distribuce a není tedy možné garantovat uživateli včasné a bezchybné dodání výrobku, dodržení bezpečnostních a hygienických norem při výrobě a skladování výrobků, absence českého jazyka v případě elektroniky, výrobky nemusí být kompatibilní s elektrickou sítí a napětím v ČR. Uplatňování reklamací může být komplikované.